Færøerne – Island – 12/8 – 2/9 2006

Endelig ! – Efter 2½ times forsinkelse i Hanstholm og 30 timers sejlads ankom vi i Thorshavn – og vejret var tørt og dejligt. De havde varslet regn og kuling, så vi var lykkelige, da vi erfarede vejrguderne havde uret. Fra Tirsbækvej til Hanstholm måtte vi kæmpe os gennem lårfede stråler – og det var ikke så sjovt. Vi gjorde lige et par timers ophold til Thy træffet, hvor vi passende kunne indtage aftensmaden.

Nå, men starten på Færøerne kunne altså ikke blive bedre. Fine veje og flot natur. Vi havde udset os en campingplads på øen Vágar, hvorfra vi kunne sejle til Mykenes og se på lundefugle. (Det vestligste af Færøerne). Vi tog ikke nogen chancer, udnyttede det fine vejr, og tog direkte af sted efter teltopslagning og havregrød. Meget flot sejltur og en virkelig fin vandretur til lunde-og sule reservater. God start på ferien. Vi kom meget tæt på dem, og der blev skudt løs med kameraet. De er nu søde.

Faeroerne014.jpg (229038 byte)Faeroerne016.jpg (151738 byte)Faeroerne024.jpg (200732 byte)Faeroerne025.jpg (130005 byte)

Faeroerne029.jpg (195390 byte)Faeroerne050.jpg (192711 byte)Faeroerne054.jpg (138984 byte)Faeroerne035.jpg (164517 byte)
Faeroerne036.jpg (229937 byte)Faeroerne042.jpg (42577 byte)Faeroerne044.jpg (124715 byte)Faeroerne034.jpg (331637 byte)

 Om natten blæste det op, og vi var taknemmelige for at kunne udnytte faciliteterne på vandrehjemmet om morgenen. Vi kørte lidt vestpå igen, men vejret artede sig ikke ligefrem fra sin venlige side, og når det blæser og regner, går det sjove af det, når man kører MC. Vi vendte og kørte til Thorshavn, hvor Bjarkes afrikaner ikke kunne styre uden om en Burger King. Efter lidt småture i det smukke regnfulde færøske natur, kørte vi ”hjem” og fik strammet bardunerne. Vi fik virkelig testet det nyindkøbte telt. Storm med vindstyrke af orkan. Et par enkelte lidt bøjede stænger. Men det blev stående. Sikken kamp det var at få pakket ned. Sgu ikke let når stormen prøver at overtage magten. En græsk nabo måtte efter en knækket teltstang krybe i ly på vandrehjemmet. Han var nok ikke helt forberedt på det skandinaviske vejr. Det var heller ikke sjovt at køre i dette hersens stormvejr. Jeg kunne knap nok holde den lille XTer, mens vi holdt stille. Men det gik. Og da vi nåede færgen blev det tørvejr.

Faeroerne008.jpg (130268 byte)Faeroerne056.jpg (123093 byte)Faeroerne055.jpg (167313 byte)Faeroerne057.jpg (133823 byte)

13 timers sejlads mere – og vi ankom i Seydisfjödur i strålende solskin. Og humøret i top. Vi kørte nord på og fandt hurtigt nogle fine grusveje. Så slap vi også for alle autocamperne. Det er ekstremt flot og helt stille i de afsides grusbelagte bjerge med udsigt over havet. Vi ville nå til Husavik, og da vi kunne se det kneb lidt med tiden, skråede vi tværs ind over landet på en mindre grusvej. Og en fuldstændig surrealistisk natur. Nu forstår jeg, når folk siger, det er som at være på en anden planet. I Husavik tog vi på hvalsafari og pukkelhvalerne hilste lystigt på os med vandsprøjt og haleplask. Vejret var så fint, som vi aldrig havde forestillet os. Shorts og solbriller havde jeg bevidst ikke taget med, men det var en fejl. Skyer lægger sig i flade dekorative striber langs bjergene om aftenen, og når solen går ned bliver det hurtigt koldt. 8 grader ca., men når vi så vågner næste morgen og kan spise morgenmad i t-shirt er lykken gjort.

Nordkyst_Is004.jpg (229828 byte)Nordkyst_Is007.jpg (164066 byte)Nordkyst_Is008.jpg (203288 byte)Nordkyst_Is010.jpg (229437 byte)
Nordkyst_Is009.jpg (191327 byte)Nordkyst_Is012.jpg (211775 byte)Nordkyst_Is014.jpg (218063 byte)Nordkyst_Is016.jpg (157254 byte)
Nordkyst_Is017.jpg (146250 byte)Nordkyst_Is020.jpg (182447 byte)Nordkyst_Is022.jpg (220194 byte)Nordkyst_Is027.jpg (265757 byte)

Vi farter videre sydpå ad vej 87 (bakket grusvej) til Myvatn. Lusker rundt ved Krafla og det mystiske landskab ved de boblende vulkaner. Som en fantasiverden og meget facinerende. Det er ved Krafla, vi møder dansken, som absolut synes, vores Mcer trænger til en vask. Det forstår vi overhovedet ikke. Jeg pointerer overfor Bjarke; Han kører garanteret Gold Wing. Og ganske rigtigt. Jeg spurgte ham lidt senere. ”Nej, jeg er blevet for gammel til at køre MC, men jeg har kørt Gold Wing” . Hm hm. Men vores er heldigvis bygget til at køre grusveje. Og det er sjovt.

Krafla007.jpg (258814 byte)Krafla009.jpg (119729 byte)Krafla015.jpg (156534 byte)Krafla020.jpg (296116 byte)
Krafla023.jpg (286162 byte)Krafla036.jpg (290794 byte)Krafla041.jpg (195368 byte)Krafla051.jpg (188477 byte)

Landskabet omkring søen Myvatn er også meget speciel og præget af gamle vulkaner.

Myvatn003.jpg (156841 byte)Myvatn005.jpg (160181 byte)Myvatn006.jpg (195997 byte)Myvatn007.jpg (73343 byte)

20. august. Bjarke har fødselsdag, og jeg forsøger at lave pandekager på primussen og får serveret den hjemmebragte chokoladekage og indpakkede skjorte. Så bliver MIN bagage da trods alt lidt mindre ;-)

Vi kører til Dettifoss, Europas kraftigste vandfald, og det er absolut turen værd, selvom det er vaskebræt det meste af vejen. Vi kører videre op til Àsbyrgi slugten, som er en ren oase i den golde ørken. I bunden af slugten er der en sø med ænder, som rapper så det giver genlyd i hele kløften. Meget smukt og fredfyldt. Vi går 8-9 km. på toppen af slugten i lilla lyng og mærkelige stenformationer. Og så 50 km vaskebræt mere eller mindre retur til Myvatn. Bjarkes fødselsdag bliver fejret med en røget/saltet fisk af en slags. Ikke den helt store kulinariske oplevelse – og ikke alt for sent, går vi i seng, for at være friske til morgendagens tur til Askja – vulkankrater på 50 km2. Askjas sidste udbrud var i 1961 og varede i over 3 måneder. Inde i krateret er der den dybeste sø på Island med sine 217 meter. Og der er en varm kilde som sammen med smeltevand danner et kæmpe badekar lige ved siden af søen. Meget bjergtagende. Det tog 4 timer at køre derind. 170 km hvoraf de 100 var off road med et par vandløb (læs ’elve’) som skulle forceres. For en sikkerheds skyld tog vi de medbragte skridtstøvler på, for ikke at blive alt for våde, hvis det gik galt. Det gik fint. Dybden var ca 40-50 cm. Det var en hård tur med skiftevis sten og sand. Vi havde valgt at køre frem og tilbage på samme dag, så vi undgik at køre med bagage. Cyklerne klarede det fint, - og vi sov godt om natten, efter at have følt os ganske svimle over en flaske rødvin. Men det syntes vi, vi havde fortjent.

Dettifoss001.jpg (214871 byte)Dettifoss007.jpg (237999 byte)Dettifoss014.jpg (166320 byte)Dettifoss016.jpg (207915 byte)

For at se alle billederne fra Askja klik på billedet herunder
askja011.jpg (313418 byte)

22/8 – vi har stadig godt vejr. D.v.s. 20 grader og solskin. Over al forventning. Og nu i 6 dage. Superskønt,- og vi slapper den hele dagen og nyder solen og udsigten over Myvatn.

Vi trænger til at bevæge og lidt igen, så vi drager længere vest på, da vejrmeldingerne for sydøen er lidt tvivlende. Vi tager til Akureyri, nogle kystveje og en afstikker til Siglufjödur. Der bliver brugt mange penge på veje og tunneler til afsides byer med forholdsvis få indbyggere. Der ligger landbrug hist og pist, men der er langt imellem. Ville have overnattet i Saudárkrókur, men campingpladsen og byen i sig selv virkede ret ”død” (der var dog en RIGTIG god bager), så vi kørte en afstikker ud af en grusvej til Reykir, hvor vi skulle betale ca 40 DKK. Til gengæld havde manden lavet et fint bassin ved en varm kilde. Vi fandt senere ud af, at manden havde været hovedperson i en Søren Rye udsendelse. Vi nød den varme kilde med udsigt til hav og bjerge. Èn af turens overraskelser (for Bjarke) – en lille flaske sauterne,- blev delt i den afslappende atmosfære.

NordkystIs029.jpg (160883 byte)Nordkyst011.JPG (193384 byte)

Det var også her, vi pludselig hørte en højrøstet dansk kvindestemme fra en bil. ”Det er da dem”. Hm, tænkte vi. Det er nok nogen vi har mødt før på turen. Damen kom med raske skridt hen mod os. ”Kommer I fra Vejle” ? Ja, ja, så har jeg lige en hilsen fra min onkel. – Godt så. Og her troede vi lige, vi var LANGT UDE.

Vi var på vej ud til Hraun, hvor Bjarke har noget meget langt ude familie, som driver landbrug. D.v.s. de har 300 får, 5 heste, en hund 3000 ederfuglereder, lidt fiskeri – og så kører de post 3 gange om ugen. Meget facinerende landsted helt ude på næsset langt ude på landet. 3000 reder giver ca. 50 kg. dun, som igen giver 100.000 ISK (8.000 DKK) pr. kg., men der ligger også en del arbejde i det. For børnene er der en times kørsel til skole hver dag (50 km. grusvej).

Vi kører ca 70 km. sydpå til Blönduós så vi er klar til Kjølur ruten dagen efter. Camping er billigt heroppe, ca. 40-60 kr. per person per nat., og de fleste steder er det incl. varmt bad,- for varmt vand har de masser af. I det hele taget synes vi ikke det er så dyrt. Hverken mad eller arrangementer. Benzin er det samme som hjemme, og det er maden stort set også. Men det er ikke alle steder udvalgene er så store. Tit er det på en tankstation der handles, fordi der ikke er andre butikker.
Hjemmefra havde jeg tørret kød og grøntsager til 10 dage, så vi bekymrede os ikke så meget om indkøb.

Kjølur er grusvej, men jeg ville nu nødig gøre det i en personvogn uden 4 hjulstræk og god affjedring. Vi kommer forbi Gullfoss og Geyser og Strokkur, som spyr damp op 25-30 mtr. en gang hvert 10. minut ca., og vi er nu kommet så langt sydpå, at der er fyldt med endagsturister fra Reykjavik. Vi kører østpå mod Landmannalaugar, men ser sorte skyer i ”farvandet”, så vi standser kl. 17.30 og slår teltet op mellem vejen og en hyggelig elv. Bjarke kører så ca. 15 km. for at hente vand til forplejning.

Kjolur005.jpg (157604 byte)Kjolur006.jpg (168009 byte)Kjolur008.jpg (165711 byte)Kjolur015.jpg (171307 byte)

Næste morgen er det stadig lidt lusket i vejret, men vi satser, og kører videre til Landmannalaugar. Bjarke opdager, at min ene sidetaske sidder halvvejs i baghjulet, og den har spist et stort stykke af tasken. Heldigvis var det kun 1. hjælpskassen som var gået i udu, og vi fik repareret tasken med noget gaffa tape. Det uundværlige reparationskit. Det begynder så småt at støvregne, og man skal koncentrere sig lidt på den halvdårlige grusvej. Mest fordi det er svært at se noget. Men storslået natur når vi da at opfatte, før vi når målet. Der er lige et par vandpassager til slut, men de klares uden gummistøvler. Resten af dagen sumpes lidt i teltet p.g.a. småregn. Dog får vi varmen i det naturlige varme bad og får kroppen varmet godt igennem. Næste morgen er der bare dejligt vejr, og vi begiver os på gåben ud på en af de flotteste ture, vi har oplevet. Som et rent eventyr. Virkelig bjergtagende og kunne lige så godt være blevet brugt i Ringenes Herre.

Landmanna003.jpg (194981 byte)Landmanna009.jpg (224952 byte)Landmanna012.jpg (214250 byte)Landmanna015.jpg (193357 byte)
Landmanna018.jpg (183368 byte)Landmanna019.jpg (238926 byte)Landmanna022.jpg (229671 byte)Landmanna042.jpg (257846 byte)
Landmanna049.jpg (180921 byte)
Landmanna050.jpg (157975 byte)Landmanna044.jpg (272415 byte)Landmanna043.jpg (215487 byte)

Desværre er tiden ved at rinde så meget ud, at vi kører derfra dagen efter. Vi kører sydpå til Skaftafell, hvorfra vi kører et smut ind til Jökulsarlon hvor vi sejler gennem isformationer, som er ved at smelte. Vi føler lige et sekund, at vi er på Grønland. Tidevandet og saltvandet gør, at isen smelter forholdsvis hurtigt her. Isen stammer fra Europas største gletcher, Vatnajøjull og der forsvinder her ca. 100 meter hvert år. Men imponerende er det. Tilbage til campingpladsen, hvor vi går en tur op til det naturskabte orgel vandfald. Klippevæggene bag vandfaldet står i søjler, så det ligner et kæmpe orgel.
Isbjerge005.jpg (178679 byte)Isbjerge012.jpg (156737 byte)Isbjerge013.jpg (134075 byte)Isbjerge016.jpg (170765 byte)
Isbjerge021.jpg (155863 byte)Isbjerge025.jpg (198502 byte)Isbjerge026.jpg (207515 byte)Isbjerge027.jpg (257039 byte)
Sydkyst005.jpg (429622 byte)Sydkyst007.jpg (309257 byte)

Det er for øvrigt også her, der er opstillet et noget lignende Robert Jacobsen skulptur. Nå nej,- det viste sig at være resterne af broen, som i 1996 blev torpederet af et isbjerg og destruerede både vej og bro.


 

Det er nu dagen før hjemrejsen og vi begiver os de sidste 370 km langs kysten op til Seydisfjódur. Der er skyfrit og dejligt fra morgenstunden, men straks efter vi har vendt snuden nordpå, begynder det at regne. Så må vi til det. Første gang på Island iklæder vi os regndragterne. Det var ellers en smuk tur langs østkysten, men da der viser sig en genvej, hvor vi kan ”spare” 60 km i regnvejr, styrer vi straks fra asfaltvejen og tager en 20 km grus/muddervej tværs over et grønt kløftelandskab. Men ingen af os har lyst til at stoppe for at tage billeder. Nu skal vi bare frem. En helt anden ting, Grusveje ER nu mere spændende at køre på en asfaltveje. I hvert fald når MCen er bygget til det. Men føj hvor blev vi moet til, før vi nåede Seydisfjódur, hvor der for første gang de sidste 200 km er tørvejr. Så teltet bliver stillet op for sidste gang på denne ferie. Den har nu gjort det godt. Og det har cyklerne også. Fantastisk dækkene kan holde til den slags kørsel uden at punktere.
Sydkyst016.jpg (226652 byte)Sydkyst014.jpg (136710 byte)

Det viser sig, at vi har været utroligt heldige med vejret. De fleste andre, som skal med færgen har haft en del regn. Men vi har jo også decideret valgt at køre uden om regnen. Så lidt kan man trods alt selv have indflydelse på. Godt 3000 km rejseoplevelser rigere- og så lige 2 døgn på færgen, før vi er i Hanstholm. Men det er det værd.